fot. ilustracyjne / fot. pixabay

Portal moto.pl zwraca uwagę, że od uchwalenia nowych przepisów, które rzekomo miały zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, wzrosła liczba potrąceń pieszych przez samochód. Zbadano też znajomość przepisów przez Polaków. Okazuje się, że głównie kierowcy znają stan faktyczny, zaś piesi uważają, że mogą wchodzić na ulicę kiedy chcą.

Portal moto.pl przywołuje zmiany wprowadzone we wrześniu 2022 roku. Znowelizowano przepisy oraz wprowadzono przejście sugerowane. Zakazano wówczas wprost pieszym wchodzenia na drogę bezpośrednio przed pojazd, również na przejściu dla pieszych. Zakazano również wchodzenia pieszym na drogę spoza pojazdu lub przeszkody, która ogranicza widoczność.

Jednocześnie wiele mediów błędnie pisało o „bezwzględnym pierwszeństwie” pieszych. W efekcie wiele osób przyjęło, że tak jest, choć jest to błędne przekonanie. Skutkiem jest większa ilość potrąceń pieszych.

– O ile liczba wypadków drogowych na polskich drogach od kilku lat systematycznie spada, to z tego trendu wyłamały się ostatnio statystyki dotyczące zdarzeń z udziałem pieszych. Z danych KGP wynika, że w 2023 roku odnotowano 4943 wypadki, w których poszkodowani zostali piesi, oznacza to wzrost o blisko 200 przypadków w ujęciu rok do roku. Co gorsza, ponad połowa z tych zdarzeń miała miejsce na wyznaczonych przejściach (132 ofiary śmiertelne) – podaje portal moto.pl.

Redakcja zwraca przy tym uwagę, że „wzrosła liczba potrąceń na pasach, które po zmianie przepisów miały być bezpieczniejsze”. W ubiegłym roku na drogach zginęło 457 pieszych, z czego 132 na pasach.

– Jedyną dobrą wiadomością płynącą z policyjnych danych jest spadek liczby ofiar śmiertelnych (o 13 osób), co sugerowałoby, że kierowcy faktycznie zwolnili w okolicach „zebr” – czytamy.

Portal przeprowadził badania, z których wynika, że Polacy – a szczególnie piesi – nie znają przepisów. Zadano pytanie, „kto według twojej obecnej wiedzy ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych”.

Aż 48 proc. błędnie odpowiedziało, że pieszy zbliżający się do przejścia. 35 proc. poprawnie wskazało, że pieszy wchodzący na przejście i 15 proc. również poprawnie, że pieszy, który na przejściu już się znajduje. Co ciekawe, 2 proc. odpowiedziało, że „zawsze auto” ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych.

– W pytaniu o pierwszeństwo blisko co druga osoba wskazała błędnie, że ma je każdy pieszy zbliżający się do pasów. Co ciekawe złą odpowiedź wskazało mniej więcej tyle samo osób regularnie jeżdżących samochodem, jak i tych, które występują wyłącznie w roli pieszego – wyjaśnia redakcja.

– Z kolei tylko 35 procent respondentów prawidłowo wskazało na pierwszeństwo w momencie wchodzenie na przejście. Zaskakujące jest to, że największy odsetek osób, które udzieliły takiej odpowiedzi, znajdował się wśród kierowców używających samochodu sporadycznie, a nie regularnie (2-3 razy w miesiącu – 49 proc.). Ciekawostką jest też to, że w grupie, którą można nazwać tzw. kierowcami niedzielnymi (jeżdżący raz w tygodniu), aż 8 proc. wskazało, że pierwszeństwo na pasach zawsze ma… kierowca (średnia dla wszystkich grup to 2 proc.) – podkreślono.

Ponadto Polacy nie wiedzą, co to są przejścia sugerowane, które pojawiły się w polskim prawie w 2022 roku. Takiej odpowiedzi udzieliło 53 proc. badanych. 17 proc. odpowiedziało, że to pieszy ma pierwszeństwo na przejściach sugerowanych , zaś 30 proc., że kierowca.

– Mowa tu o nieoznakowanych miejscach umożliwiających na legalne przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów i torowiska. Charakteryzuje się ono ułatwieniami np. w postaci obniżonego krawężnika, ale nie mają wymalowanych pasów ani znaków pionowych. Zgodnie z przepisami w takich miejscach pieszy nie ma pierwszeństwa. Co więcej, powinien pokonać je najkrótszą drogą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów, ustępując pierwszeństwa wszystkim pojazdom znajdującym się na drodze – przypomina redakcja moto.pl.

Ponadto po wprowadzeniu nowych przepisów tylko 41 proc. osób twierdzi, że czuje się bezpieczniej na drogach poruszając się pieszo. Aż 37 proc. czuje się mniej bezpiecznie, niż przedtem.

Natomiast aż 83 proc. osób kierujących pojazdami bardziej obawia się sytuacji wtargnięcia przez pieszego na jezdnię. Tylko 11 proc. ma mniejsze obawy, niż wcześniej.

dj

moto.pl / tymzyjesz.pl

fot. ilustracyjne / fot. pixabay

szkic zastrzeżony przez wydawcę tymzyjesz.pl

Redakcja TymŻyjesz.pl
Śledź nas!

By Redakcja TymŻyjesz.pl

Najlepsza redakcja w Układzie Słonecznym! Codziennie dostarczamy ciekawe i wartościowe treści. KONIECZNIE zaobserwuj nas na Facebooku oraz w X/Twitter! Jeśli podoba Ci się nasza praca - postaw nam kawę! https://buycoffee.to/tymzyjesz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *