Fabuła "Życzenie Śmierci" Źródło: YouTube

Prokuratura ukarała zespół Fabuła tworzony przez białostockich raperów za teledysk sprzed 14 lat. W klipie i utworze Życzenie Śmierci, pojawiają się gościnnie tacy artyści jak Ten Typ Mes, Miodu (Jamal), Ero i Pih.

Fabuła to zespół hiphopowy tworzony przez kilku raperów z Białegostoku. Lider formacji, Bezczel, zmarł w 2021 roku. Kolektyw od dawna nie jest wymieniany jako topowy zespół na polskiej scenie muzycznej, ale ostatnio znowu jest o nim głośno.

Fabuła wróciła do mediów z powodu kary, którą nałożono na zespół. Prokuratura po 14 latach stwierdziła, że utwór i teledysk Życzenie Śmierci zawierają treści łamiące polskie prawo.

W rzeczonym utworze pojawiają się gościnnie tacy artyści jak Ten Typ Mes, Miodu (znany z zespołu Jamal i utworu „Policeman”), Ero (znany z zespołów JWP i BC) oraz Pih.

Fabuła „Życzenie Śmierci”. Co prokuratura zarzuca utworowi?

Teledysk, za który muzycy zostali ukarani grzywną, ma promować szereg niezgodnych z prawem zachowań. Chodzi tu m.in. o reklamowanie dopalaczy (które w tamtym czasie były legalne), czy promowanie zażywania narkotyków i picia alkoholu.

Teledysk ma też przedstawiać możliwość „seksualnego wykorzystywania osób małoletnich […] jako wyrazu pewności siebie”.

Dodatkowo w teledysku ma być promowana przemoc, sprowadzanie ofiar do roli „mięsa”, a także mają padać groźby zaadresowane do „niesprecyzowanych osób”.

Ciekawe jest to, że przez 14 lat teledysk nie budził kontrowersji. Rodzi się także pytanie, czy prokuratura rozumie takie sformułowania jak „fikcja literacka” oraz gdzie podziało się poszanowanie dla wolności artystycznej?

Fabuła „Życzenie Śmierci”. Co pisze prokuratura?

Poniżej wyjaśnienie prokuratury w sprawie:

Po analizie zapisu audycji, Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (dalej również jako: „Organ”) ustalił, że doszło do szeregu naruszeń przepisów przewidujących zakazy emisji określonych treści. Audycja stanowi teledysk utworu muzycznego. Po rozpoczęciu odtwarzania pojawiają się kolejne loga, wśród których widoczna jest tablica z napisem ,,dopalaczecom” wraz z adresem. Sam utwór jest wykonywany przez kilka osób w różnych zaaranżowanych sceneriach i rozpoczyna się, po wyświetleniu wspomnianych wcześniej oznaczeń, powtarzającym się później refrenem.

Pierwsza z przedstawionych w teledysku zainscenizowanych sytuacji ma pokazywać salę tortur, w której zakrwawiona ofiara jest przykuta do ściany łańcuchami, a jego głowę zasłania worek, a następnie leżące na stole zwłoki. W treści utworu wykonawca odnosi się do ofiary, jako do ,,mięsa”, a do pomieszczenia, w którym ma do tego dochodzić, jako do ,,pociągu z mięsem” lub ,,masarni”: ,,katusze, haki, na stołach flaki, (…), chodź oprowadzę Cię po mojej prywatnej masarni”. Cała scena kończy się wzięciem przez wykonawcę zamachu siekiery w kierunku szyi leżącej na stole ofiary. W trakcie wykonywanego po raz drugi refrenu pojawiają się natomiast krótkie sceny z baru, w którym m.in. spożywany jest alkohol.

Następny fragment nagrania, z kolejnym z twórców w roli głównej, pokazuje go początkowo podczas nalewania whisky Johnny Walker, a kiedy podnosi on szklankę do ust, perspektywa kamery zmienia się na chwilę w taki sposób, żeby pokazać leżącą na stole ulotkę ,,dopalaczecom”. Widzimy następnie tę samą osobę wciągającą nosem biały proszek, co ma przedstawiać przyjmowanie amfetaminy lub kokainy. Także w tekście utworu widać nawiązania do przyjmowania narkotyków: ,,te bębny walą w sagan, kopią jak piguła, (…) to czysta koka natural”. W kolejnej scenie ten sam mężczyzna zabiera broń (pistolet) i wychodzi z domu, przy czym cały fragment kończy się w sposób sugerujący dokonanie zabójstwa osoby, wcześniej pokazanej w czasie pisania negatywnych komentarzy wobec wykonawców w internecie. Także kolejny z przedstawionych w teledysku wykonawców pokazuje się z bronią, którą mierzy do skrępowanej ofiary. Dalsze sceny z tym samym wykonawcą przedstawiają oblanie ofiary benzyną i sugerują jej podpalenie rzuconym papierosem.

W audycji ukazano także scenę zakopania człowieka żywcem, a także scenę uprzedmiatawiającego seksualnie traktowania uczennicy przez nauczyciela w sposób, który przedstawia możliwość seksualnego wykorzystywania małoletnich, jako przejawu osiągnięcia określonej pozycji lub wyrazu pewności siebie. W czasie kolejnej sceny w barze również wyraźnie przedstawiono spożywanie alkoholu. Podczas całego nagrania padają wulgarne określenia oraz groźby pod adresem niesprecyzowanych osób, a przemoc i agresja traktowane są jako przywileje.

SJ

Glamrap

Fot. YouTube

szkic zastrzeżony przez wydawcę kontrrewolucja.net

Redakcja TymŻyjesz.pl
Śledź nas!

By Redakcja TymŻyjesz.pl

Najlepsza redakcja w Układzie Słonecznym! Codziennie dostarczamy ciekawe i wartościowe treści. KONIECZNIE zaobserwuj nas na Facebooku oraz w X/Twitter!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *